@Heli Järvinen |
Tiedättekö se fiiliksen, kun on unohtanut jonkun veret
seisauttavan asian ja yhtäkkiä muistaa sen. Minulle kävi tänään niin.
Aihe on niinkin arkinen kuin koululiikunta. Koululiikunnassa
minua on ärsyttänyt eniten se, että tytöt ja pojat laitetaan usein eri ryhmiin.
Usein tytöillä ja pojilla on eri lajitkin koululiikunnassa. Miksi? Sitä en
ymmärrä.
Tällä viikolla vietetään valtakunnallista nuorisotyönviikkoa,
jonka teemana on yhdenvertaisuus. Tuo sanahirviö. Tässä kohtaa yhdenvertaisuus
ei minusta käy toteen.
Nopean googlailun tuloksena huomasin, että keskustelupalstoilla
tyttöjen ja poikien eri liikuntaryhmiä perustellaan tasoerolla ja erilaisilla
kiinnostuksenkohteilla.
Tasoeroa varmasti on ja ymmärrän miksi huippu-urheilussa
naisille ja miehille sekä tytöille ja pojille on omat sarjat. Koululiikunta ei
ole huippu-urheilua. Sen tulisi kannustaa liikkumaan ja oppimaan ryhmässä
tekemisen meininkiä. Ainakin, jos minulta kysytään. Luulisi luokan yhteisten
liikuntatuntien kehittävän koko luokan yhteishenkeä, kun kaikki puhaltavat
yhteen hiileen.
Poimin nämä lainaukset netin keskustelupalstoilta. Olen kirjoittajien
kanssa samaa mieltä.
”Mielestäni tyttöjen
ja poikien liikuntatunnit pitäisivät pitää yhdessä ja tarjota mieluummin
vaikkapa kaksi eri vaihtoehtoa siihen, mitä liikuntatunneilla tehdään. Tämä
lisäisi liikunnallista tasa-arvoa sekä liikuntatuntien viihtyvyyttä niille,
jotka eivät koe oman sukupuolensa liikuntaryhmää parhaimmaksi vaihtoehdoksi. Ja
myös toisaalta opettaisi sosiaalisia taitoja ja toimeen tulemista erilaisten,
myös eri sukupuolta olevien liikkujien kanssa.”
Lotta Immonen,
liikuntaneuvoja/urheilija
”Erikseen opettaminen
luo mielikuvaa siitä, että sukupuolielimet määrittävät ihmisen sosiaaliset,
motoriset ja älylliset ominaisuudet. Yksilöiden pitää saada tutustua eri
lajeihin riippumatta jalkovälin muodosta. Noin 2 lasta tuhannesta syntyy
intersukupuolisena ja jää tiukan binaarisen sukupuolinormin ulkopuolelle.
Heilläkin pitää olla oikeus sukupuolittamattomaan liikunnanopetukseen. Erikseen
pitää opettaa, jos se jossain yksittäisessä lajissa ja yhteisössä on tasa-arvon
luomiseksi ja syrjinnän vähentämiseksi tarpeellista.”
”Tunnilla opetellaan
samoja asioita, miksi sitä ei siis voisi tehdä yhdessä. Yhteisillä
liikuntatunneilla korostuu samanarvoisuus ja opitaan paremmin hyväksymään
erilaisuutta ja arvostamaan erilaisia vahvuuksia, mitä kullakin on. Oman
kokemukseni mukaan yhteiset liikuntatunnit tuovat esimerkiksi joukkuepeleissä
tytöille lisää rohkeutta ja aktiivisuutta ja opettavat pojille yhteistyökykyä
sekä muiden pelaajien huomioimista (mm. tytöt menevät uskaliaammin ottamaan
palloa pois kuin vain keskenään pelatessaan ja pojat vastaavasti syöttävät useammin
kuin taas poikien kesken pelatessa kuljettavat useammin ja pidempiä matkoja
itse).”
@Heli Järvinen |
Kuulin tänään keskustelupaneelissa nuoren tytön sanovan:
Miksi tytöt pelaa talvella ringetteä ja pojat jääkiekkoa? tytötkin haluaisi
pelata lätkää.
Tämä jäi pyörimään mieleeni ja mietin, mitä jos jatkossakin
olisi kaksi eri lajia tytöt ja pojat saisivat itse valita haluavatko pelata
lätkää vai ringetteä. Joka luokalla on varmasti pari poikaa, jotka haluaisivat
liikuntatunnilla opetella hiphop-tanssia ja pari tyttöä, jotka haluavat nostaa
punttia. Ei ole tyttöjen tai poikien lajeja, on vain lajeja, joita harrastaa
suurempi määrä tyttöjä tai poikia.
Opiskellaanhan muita aineitakin yhdessä, joten miksi
liikunta olisi poikkeus? Mikä siinä ala-asteen loppupuoliskolla iskee, että
enää tytöt ja pojat ei mahdukaan samaan liikuntaryhmään? Kun olisi sekaryhmiä
alusta loppuun sekä pojat että tytöt oppisivat toisiltaan. Ainakin itse opin
paljon enemmän joukkueurheilusta ja yhteen hiileen puhaltamisesta sekaryhmissä kuin
tyttöjen kesken. Tytöiltä olen oppinut periksiantamattomuuden, sisukkuuden ja
rohkeuden. Siinä olisi pojillekin opittavaa ;)
Suvaitsevaisuus ja erilaisuuden ymmärtäminen paranee
sekaryhmissä.
Haluan kuulla muiden mielipiteitä asiasta. Oletko samaa vai
erimieltä? Mitä sinä ajattelet asiasta?
Terkuin, Elina
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti