torstai 20. lokakuuta 2016

Aamiaissettii

Mä tein tänään niin hyvää lohipastaa, et olis pitäny kirjottaa siitä, mut toinen kerta sitten. Olin päättänyt analysoida aamupöperöni teille. Että hyvää huomista huomenta vaan kaikille :)

Aika moni ei edes syö aamuisin. Mä tulisin varmaan hulluks, jos en sais aamiaista. Vähintäänkin hiton äkäseks. Aamiainen on ihan tutkitusti tosi tärkeä ateria ja sen varmasti kaikki tietää. Mun mielestä se on myös pääkopalle hyvä startti päivään. Ei ehkä silloin, jos kauheella kiireellä pitää kauhoa aamianen napaan. Tai kauhoo hätäpäissään mitä sattuu suuhunsa. Sillä on oikeesti merkitystä, mitä sisuksiinsa kiskoo. Ajoissa herääminen auttaa myös ehtimiseen, että on mahdollista olla esim. vartti aloillaan ja nauttia aamiainen :)

Onko pakko sitten syödä puuroa tai jotain muuta terveellistä, joka ei mene alas? Ei mun mielestä. Olis tärkeää, että se aamianen maistuu ja mieluiten myös näyttää hyvältä tai vähintäänkin syötävältä. Varmaankin aika tärkeä seikka sen kannalta, että ylipäänsä tekee mieli aamiaista. Voihan ne puuron ainesosat kasata vaikka mysliksi tai päräyttää blenderillä sekasin smoothieksi kera marjojen tai hedelmien. Olettaen tietty, että käyttää puurossa muutakin, kun hiutaleita ja vettä. 
Kaapista löytyviä jauheita :)
Mä juon aina aamuisin useamman lasin suodatettua vettä luomusitruunalla. Sitten käyn urheilemassa/liikkumassa, jos vain mahdollista liikkua aamulla. Sali, spinning tai lenkki, jonka jälkeen syön aamupalan ja juon kahvin.
Kahvin sekaan laitan Mucunaa ja Ashwagandhaa, vähän kylmäpuristettua kookosöljyä, sekä kaurajuomaa valkaisuksi. Kahvi on Arvid Nordquistin Reko - luomukahvia. Mun mielestä sairaan hyvää, mut nää on niin makuasioita. Kahvista en ole yrittänytkään päästä eroon. Tarttis varmaan kokeilla. Noh, ainakin se on laadukasta, mitä kurkustani alas kaadan :)
Jogurttia, mysliä, kauden marjat; puolukat ja hedelmä, ihana viikuna <3
Arkisin syön usein luomu soijajogurttia itse tekemälläni myslillä ja tuoreilla marjoilla tai hedelmillä. En kuitenkaan syö mitä tahansa mysliä. Olen tosi tarkka, mikäli kaupasta myslini ostan. Sen on oltava luomua, eikä mitään sokerihuurrettua. Luomuissakin on niitä sokerilla höystettyjä. Vaikka luomusokeria olisikin, niin ei sovi ainakaan mulle se liika sokeri. Makeutta mysliin tuleekin kuivista marjoista/hedelmistä. Ihan hedelmien oma sokeri jo makeuttaa. Ei sokeroituja. Mä laitan usein mulperin marjoja. Mä oon niin rakastunut niihin. Niissä on ihana, vähän toffeinen maku. Toimii todella hyvin myös hyvin karkin korvikkeena ja välipaloihin lisukkeeksi. Terveysvaikutuksia löytyy rutkasti kyseisestä marjasta. Suosittelen! Mä olisin edelleen aivan sokeriaddikti, jos en olisi muuttanut näitä syömistouhujani. Myös smoothiet menee aamuisin kätsästi, jos on kovin liukas lähtö, eikä ehdi rauhallisesti nauttia aamupalaa.
Yks mun vihersmoothie :)
Viikonloppuisin tai vapaalla pidän pitkistä ja myöhäisistä aamiaisista. Brunssit on ihania :) Usein viikonloppuisin mulla on sama, mun suosikki, proteiiniletut/-pannari.
Proteiinipannarit puolukoilla ja soijajogurtilla. Kahvi ja siemenpikkuleivät :)
Keinotekoisia makeutusaineita en halua syödä millään muotoa. Useammat fitness- kissat tuntuu mainostavan jos jonkinlaista protsku- vanukasta. Mä koetan täällä jakaa vinkkejä ilman noita myrkkyjä. Tosin, en mä ookaan mikään fitness- kissa. Ihan tavan Sali- Pirkko vaan ;)
Mikä noista prosessoiduista vanukkaista ja synteettisistä ainesosista tekee terveellistä? Mä en tajua. Se on kai se safkateollisuus, mikä jyllää. Kapina- Heli heräs taas. Satuin lukasee just yhtä blogia, jossa näitä puddingeja mainostetaan. Veri alkoi saman tien kieuhumaan. On se jännä juttu. No kukin tyylillään.

Luomumysli 

4 dl kaurahiutaleita
1 dl Chia- siemeniä
1½ dl Mulperin marjoja
1½ dl rusinoita tai sokerittomia, kuivattuja karpaloita
1½ dl Cashewpähkinöitä
1½ dl Saksanpähkinöitä

Kaikki ainesosat sekaisin ja laita mysli vaikka johonkin kivaan lasipurkkiin. On kauniin näköinen esilläkin :) Tuosta tulee aika monen aamun satsi.

Samoilla aineksilla saa crunchy- myslin aikaiseksi lisäämällä siihen öljyä sekä hunajaa ja paistamalla uunissa pellillä sen. Tässä myslin teossa on mielikuvitus ja makuhermot vain rajana. Kaikki ohjeen ainesosat luomua, vaikka ei erikseen ollut mainintaa. 

Miten ja millä sun aamu lähtee käyntiin? 

terkkusin Heli <3


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti