torstai 13. lokakuuta 2016

Pitääkö tyttöjen ja poikien liikuntatunnit olla erikseen?

@Heli Järvinen

Tiedättekö se fiiliksen, kun on unohtanut jonkun veret seisauttavan asian ja yhtäkkiä muistaa sen. Minulle kävi tänään niin.

Aihe on niinkin arkinen kuin koululiikunta. Koululiikunnassa minua on ärsyttänyt eniten se, että tytöt ja pojat laitetaan usein eri ryhmiin. Usein tytöillä ja pojilla on eri lajitkin koululiikunnassa. Miksi? Sitä en ymmärrä.

Tällä viikolla vietetään valtakunnallista nuorisotyönviikkoa, jonka teemana on yhdenvertaisuus. Tuo sanahirviö. Tässä kohtaa yhdenvertaisuus ei minusta käy toteen.

Nopean googlailun tuloksena huomasin, että keskustelupalstoilla tyttöjen ja poikien eri liikuntaryhmiä perustellaan tasoerolla ja erilaisilla kiinnostuksenkohteilla.

Tasoeroa varmasti on ja ymmärrän miksi huippu-urheilussa naisille ja miehille sekä tytöille ja pojille on omat sarjat. Koululiikunta ei ole huippu-urheilua. Sen tulisi kannustaa liikkumaan ja oppimaan ryhmässä tekemisen meininkiä. Ainakin, jos minulta kysytään. Luulisi luokan yhteisten liikuntatuntien kehittävän koko luokan yhteishenkeä, kun kaikki puhaltavat yhteen hiileen.

Poimin nämä lainaukset netin keskustelupalstoilta. Olen kirjoittajien kanssa samaa mieltä.

”Mielestäni tyttöjen ja poikien liikuntatunnit pitäisivät pitää yhdessä ja tarjota mieluummin vaikkapa kaksi eri vaihtoehtoa siihen, mitä liikuntatunneilla tehdään. Tämä lisäisi liikunnallista tasa-arvoa sekä liikuntatuntien viihtyvyyttä niille, jotka eivät koe oman sukupuolensa liikuntaryhmää parhaimmaksi vaihtoehdoksi. Ja myös toisaalta opettaisi sosiaalisia taitoja ja toimeen tulemista erilaisten, myös eri sukupuolta olevien liikkujien kanssa.”
Lotta Immonen, liikuntaneuvoja/urheilija


”Erikseen opettaminen luo mielikuvaa siitä, että sukupuolielimet määrittävät ihmisen sosiaaliset, motoriset ja älylliset ominaisuudet. Yksilöiden pitää saada tutustua eri lajeihin riippumatta jalkovälin muodosta. Noin 2 lasta tuhannesta syntyy intersukupuolisena ja jää tiukan binaarisen sukupuolinormin ulkopuolelle. Heilläkin pitää olla oikeus sukupuolittamattomaan liikunnanopetukseen. Erikseen pitää opettaa, jos se jossain yksittäisessä lajissa ja yhteisössä on tasa-arvon luomiseksi ja syrjinnän vähentämiseksi tarpeellista.”


”Tunnilla opetellaan samoja asioita, miksi sitä ei siis voisi tehdä yhdessä. Yhteisillä liikuntatunneilla korostuu samanarvoisuus ja opitaan paremmin hyväksymään erilaisuutta ja arvostamaan erilaisia vahvuuksia, mitä kullakin on. Oman kokemukseni mukaan yhteiset liikuntatunnit tuovat esimerkiksi joukkuepeleissä tytöille lisää rohkeutta ja aktiivisuutta ja opettavat pojille yhteistyökykyä sekä muiden pelaajien huomioimista (mm. tytöt menevät uskaliaammin ottamaan palloa pois kuin vain keskenään pelatessaan ja pojat vastaavasti syöttävät useammin kuin taas poikien kesken pelatessa kuljettavat useammin ja pidempiä matkoja itse).”

@Heli Järvinen


Kuulin tänään keskustelupaneelissa nuoren tytön sanovan: Miksi tytöt pelaa talvella ringetteä ja pojat jääkiekkoa? tytötkin haluaisi pelata lätkää.

Tämä jäi pyörimään mieleeni ja mietin, mitä jos jatkossakin olisi kaksi eri lajia tytöt ja pojat saisivat itse valita haluavatko pelata lätkää vai ringetteä. Joka luokalla on varmasti pari poikaa, jotka haluaisivat liikuntatunnilla opetella hiphop-tanssia ja pari tyttöä, jotka haluavat nostaa punttia. Ei ole tyttöjen tai poikien lajeja, on vain lajeja, joita harrastaa suurempi määrä tyttöjä tai poikia.


Opiskellaanhan muita aineitakin yhdessä, joten miksi liikunta olisi poikkeus? Mikä siinä ala-asteen loppupuoliskolla iskee, että enää tytöt ja pojat ei mahdukaan samaan liikuntaryhmään? Kun olisi sekaryhmiä alusta loppuun sekä pojat että tytöt oppisivat toisiltaan. Ainakin itse opin paljon enemmän joukkueurheilusta ja yhteen hiileen puhaltamisesta sekaryhmissä kuin tyttöjen kesken. Tytöiltä olen oppinut periksiantamattomuuden, sisukkuuden ja rohkeuden. Siinä olisi pojillekin opittavaa ;)
Suvaitsevaisuus ja erilaisuuden ymmärtäminen paranee sekaryhmissä.

Haluan kuulla muiden mielipiteitä asiasta. Oletko samaa vai erimieltä? Mitä sinä ajattelet asiasta?


Terkuin, Elina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti