torstai 17. marraskuuta 2016

Herkkuperseilyä ja Vegaaninen Brownie


Mä diggaan syömisestä, josta olen aiemmissa postauksissa vähän avannut :) Pidän itseäni hieman tunnesyöppönä. Siitä on varmasti osittain päässyt eroon, kun on vaihtanut raaka-aineet hieman terveellisempiin ja puhtaampiin vaihtoehtoihin.

Ei kaikki ole yhtä herkkiä tai alttiita asioille tai ruoka-aineille. Mitäs, jos onkin semmoinen sokerinarkki, mikä mä oon. Jos en vedä rajaa siihen syömistouhuun, niin lähtee keulii tosi äkkiä. En mielellään kylässäkään syö valmisherkkuja, irtokarkkeja tai tavan suklaata. Se nimittäin tapahtuu hyvinkin äkkiä se mikä tapahtuu. Tahdon lisää ja paljon. No toisinaan, vaikka lähtisi lapasesta se syöminen, niin en kuitenkaan siitä ylimääräistä stressiä ota. Sivuvaikutukset on sitten vaan kärsittävä ja palattava ruotuun. Mun on vaan helpompi pysyä siellä ruodussa, kun on suht ”samanlaatuista” koko ajan se herkuttelu.

Huonot hiilarit ja kaikenlaiset lisäaineet vaikuttaa mulla just siihen makean himoon ja mieli menee ihan miten sattuu. Se ei ole kivaa itsestä, eikä luultavasti läheisistäkään. Paljon parempi, jos pysyy niissä paremmissa vaihtoehdoissa.

Mustikka –raakakaakaomousse persimonilla ja kaakaonibseillä.
Juttuhan on niin, että mun herkkuperseily ei ole hävinnyt mihinkään, vaikka pyrin olemaan ilman teollista moskaa, ainakin kotioloissa. Olen mä kyläpaikoissa joustanut. En kai osaa olla tarpeeksi tiukka, ainakaan aina, kun ei tosiaan ole kyse mistään diagnosoidusta sairaudesta. Onneksi tästä puhutaan jatkuvasti enemmän :)


Tässä ihana vegaaninen brownie- ohje. Alkuperäinen ohje oli muutama viikko sitten MeNaisissa. Fiksasin ohjeen omanlaiseksi. Tumma suklaa vaihdettu raakakaakaomassaan, ruokosokeri intiaanisokeriin, tumma siirappi vaihtui taatelisiirappiin, rypsiöljy kookosöljyyn ja tavan jauhot mantelijauhoon ja tummaan riisijauhoon. Kahvin jätin pois kokonaan. Laittakoon, ken haluaa :)

Mikäli sulle ei ole tuttu tuo aquafaba, niin siitä lisää tästä linkistä. Kätevä kananmunan korvike :)


VEGAANINEN BROWNIE

 8 annosta, valmistusaika 1 t

150 g raakakaakaomassaa
¾ dl aquafabaa eli kikhernesäilykkeen lientä
1 dl intiaanisokeria
½ dl taatelisiirappia
(2 rkl vahvaa kahvia)
½ dl kookosöljyä
1dl tummaa riisijauhoja
½ dl mantelijauhoja
n.50g rouhittuja manteleita

Jaa raakakaakaomassa kahteen osaan. Pilko toinen osa (n.100g) kulhoon ja sulata vesihauteessa. Rouhi loput massasta veitsellä rouheeksi.

Valuta kikhernesäilykkeestä liemi talteen. Yhdistä kulhossa aquafaba, sulatettu suklaa, sokeri, siirappi, (kahvi) ja öljy. Sekoita hyvin. Lisää jauho ja suklaarouhe ja sekoita.

Kaada taikina leivinpaperilla vuorattuun tai voideltuun ja jauhotettuun vuokaan. Paista 175 asteessa noin 40 minuuttia. Anna jäähtyä.

Tämä brownie on aivan ihana makea pikkujouluihin, muuten vaan viikonlopun leivonnaiseksi tai jälkkäriksi. Koristeluun ja lisukkeeksi sopii hyvin kausihedelmä Persimon ja Oatlyn vaniljakastiketta.

Persimon, makea ihanuus on kuulunut mun suosikkeihin jo vuosia. Nykyisin sitä on tarjolla oikein reilusti. Menekki on varmasti lisännyt saatavuutta.  Hedelmän nimi vaihtelee sen mukaan, että mistä maasta se on tullut. Persimonia ei kannata säilyttää runsaasti etyleeniä tuottavien hedelmien ja kasvisten vieressä.


Herkullisia hetkiä!

<3 Heli <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti