lauantai 26. marraskuuta 2016

DIY: betoniset tuikkukupit



Apua joulu on jo alle kuukauden päästä. Mä oon jouluihminen henkeen ja vereen, vaikka olen myös vannoutunut kesän lapsi. Joulun ajassa ja kesässä on paljon samaa. Molempina kausina on hirveästi härdelliä. Kesällä viikonloput täyttyvät juhlista ja tapahtumista jo toukokuussa. Loppuvuoden viikonloputkin tuppaavat olemaan täynnä pikkujouluja ja illan istujaisia.

Joulun alla on kuitenkin enemmän okei jäädä kotiin rentoutumaan ja vetää villasukat jalkaan. Kesällä ei malta, ehkä siksi pidän joulun ajasta niin paljon. Saa rentoutua yksin kotona, mutta jos menojalkaa vipattaa, tekemistäkin löytyy. J

Löytyykö blogin lukijoista muita jouluihmisiä? Onko joulun alla helpompi sanoa ei kuin kesällä? Oonko mä tän asian kanssa ihan yksin :D




Mutta aiheeseen.. Innostuin viime vuonna betoniaskartelusta. Tein pienen erän betonisia tuikkukuppeja. Päätin kokeilla tänä vuonna uudestaan. Helppoahan se on. Valmisteluiden jälkeen ei tarvitse kuin odottaa betonin kuivumista, sitten koristellaan ja valmis.

Betoniset tuikkukupit ovat kauniita lahjoja ja ihanan rouheita. Betoniaskartelu ei ole turhan tarkkaa vaan ilmakuplat ja rosoinen pinta vain kaunistavat tuotosta. Jokainen työ on aina uniikki. Tässä ei voi kuin onnistua ;)

Olen käyttänyt betonisten tuikkukuppien muotteina tyhjiä ja pestyjä rahka- ja jogurttipurkkeja. Tuikun reiän muottina olen käyttänyt lyhtykynttilöiden hylsyjä (Tämän näköisiä).

Tarvitset:

Betonia
Muotteja
Rasvaa/ tuorekelmua
Pieniä kiviä/painoa

Koristeluun:

Erilaisia pitsejä
Helmiä
Nappeja
Naruja
Kuivattuja appelsiinirenkaita
Mitä ikinä keksitkin J

Tee näin:

  • Voitele tai kelmuta muotit, jotta saat kovettuneen betonin irti muotista helpommin. Minä voitelin muotit vaseliinilla.
  • Sekoita betonista löysä puuro. Betoniaskartelua varten myydään askartelubetonia, joka on erittäin hienorakenteista. Minä olen käyttänyt aina ihan tavallista valmisbetonia, johon lisätään vain vesi. 20 kilon säkki maksaa vajaa 10 euroa muistaakseni. Haluan, että tekeleeni ovat rouheita.
  • Täytä muotti betonilla. Kopauttele muottia alustaa vasten suurimpien ilmakuplien välttämiseksi,  mutta kuten sanoin aiemmin ilmakuplat eivät haittaa ;)
  • Voitele lyhtykynttilän hylsy tai tuikkumuotti ulkopinnasta ja paina se keskelle betonia. Lyhtykynttilän hylsy lähtee nousemaan helposti. Hylsyyn kannattaa laittaa painoksi esimerkiksi pieniä kiviä, jotta betoni ei kuivu vinoon.
  • Jätä tuikkukupit kuivumaan kuivaan paikkaan ainakin viikoksi.
  • Kun betoni on kuivunut, irrota muotit ja pyyhi vaseliini pois tuikkukupeista.
  • Koristele mielesi mukaan. Minä käytin koristeluun pitsinauhaa, juuttinarua, villalankaa, vanhoja päiväkirjan avaimia ja erilaisia nappeja ja rautalankakoristeita.






Voilá!


Mahtavaa joulunaikaa, Elina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti