torstai 8. maaliskuuta 2018

Opiskellakko lisää vaiko eikö opiskella?



Olen viime aikoina miettinyt paljon opiskelun aloittamista. Minulla on tutkintoja taskussa, mutta unelmaani maisterin tutkinnosta en ole vieläkään toteuttanut. Opiskelun aloittaminen on ollut minulle yleensä helppoa, mutta nyt asia mietityttää paljon. Olen aina ollut huono tekemään isoja päätöksiä, minun pitää saada pohtia niitä rauhassa jokaisesta kulmasta, mutta opiskelu ei ole aiemmin kuulunut ”isoihin päätöksiin”.

Haluaisin opiskella psykologiaa. Maisterin tutkinnon saamiseksi menee vähintään viisi vuotta. Haluaisin erikoistua neuropsykologiksi, joten se tuo opiskeluihin kolme vuotta lisää. Haluaisin suorittaa myös pedagogisiset opinnot, jotta voin opettaa psykologiaa. Enkä edes tiedä pääsenkö ensimmäisellä yrittämällä sisään. Minähän olen luultavasti nelikymppinen ennen kuin valmistun.
Olen käynyt nuorempana psykologian pääsykokeissa, enkä päässyt edes varasijalle. Olen hakenut korkeakouluihin kolme kertaa. En ole ikinä päässyt sisään, ja se on selvästi vaikuttanut itsetuntooni. Minusta tuntuu, että en ole tarpeeksi fiksu yliopistoon.

Olen myös kova entä jos -ajattelija. Entä jos haluankin lapsia kolmen vuoden päästä? Voinko edes saada lapsia? Miten pystyn hoitamaan osuuteni asuntolainasta? Miten sopeudun taloudellisesti pitkään opiskelurupeamaan? Olenko liian vanha yliopistoon? Miksen voi vain olla tyytyväinen siitä, että saan kirjoittaa työkseni, mikä on ollut ja on yksi suurimmista unelmistani?
Jossittelu ja tulevaisuuden ennustaminen on turhaa, sillä ikinä ei voi tietää, mitä tapahtuu. Asioilla on yleensä tapana järjestyä parhain päin, jos jotain oikein haluaa. Silti minua pelottaa ihan hirveästi tämä päätös.

Minulla on vahva tunne, että tämä kortti pitää kääntää nyt, muuten kadun sitä myöhemmin. Olen pohtinut, että kävisin ensin avoimen yliopiston kautta psykologian kursseja, jotta saan käsityksen, mistä on oikeasti kyse. Haen vasta sitten yliopistoon. Tällä kertaa haluan olla valmis.

Kuulostaako suunnitelmani teistä ihan hullulta? Löytyykö sieltä ruudun toiselta puolelta kohtalotovereita? Onko joku teistä aloittanut yliopiston vasta myöhemmällä iällä? Tietääkö kukaan voiko psykologian opintoja suorittaa monimuotoisena? Mitä vinkkejä teillä olisi antaa minulle?

Elina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti