torstai 4. tammikuuta 2018

Ikuinen matkakuume


Jo kautta aikain ihminen on halunnut tutkia maailmaa ja löytää jotakin uutta. Minä en ole poikkeus.
Saan matkustamisesta hirveästi energiaa, inspiraatiota ja sellaista lapsen intoa. Vähän kuin lapsena odotti joulupukkia, niin nykyään saman fiiliksen saa unelmoidessa matkakohteista tai varatessa matkaa.

Kun selviää vieraassa kulttuurissa vieraan kielen kanssa, tulee voittajafiilis. Matkustaminen antaa perspektiiviä omaan kulttuuriin ja ajattelutapaan. Matkoilla koetut asiat ja oivallukset muistaa aina.

Kirjoitin Kouvolan Sanomien kolumnissani (8.5.2017), että matkustamisen tiedetään lisäävän luovuutta. Taksimatkasta voi selviytyä pelkällä elekielellä ja sandaaleista voi tingata kirjoittamalla hinnan paperille, kun yhteistä kieltä ei muuten löydy. Luin joskus, että uusien hajujen, makujen ja näkyjen omaksuminen luo uusia hermoratoja aivoihin, mikä auttaa uusien ajattelutapojen löytämisessä.

Uskon, että minussa elää pieni tutkimusmatkailija. Olen ollut pienestä kova menemään. Milloin olen lähtenyt perhepäivähoitajani kanssa laivareissulle tai kaverin matkassa hänen sukulaisilleen toiselle puolelle Suomea. Olen aina vain tomerasti kysynyt saanko tulla mukaan, ja useimmiten olen päässyt.


Ensimmäisen ulkomaanmatkani tein kuitenkin vasta täysi-ikäisenä, jos Tallinan ja Tukholman laivareissuja ei lasketa. Lähdin 20-vuotiaana pariksi kuukaudeksi työharjoitteluun Saksaan.
Sen jälkeen minua on vaivannut ikuinen matkakuume. Mietin lähes joka päivä päivä minne haluaisin matkustaa tai miten saisin lisää rahaa, jotta voisin matkustaa enemmän.

Onneksi Pariisin matka on jo muutaman viikon päästä. Silti mietin olisiko minun mahdollista matkustaa myös Dubaihin ja Roomaan vielä ennen kesää.

Löytyykö sieltä ruudun toiselta puolelta muita ikuisesta matkakuumeesta kärsiviä? Aiotko matkustaa tänä vuonna jonnekin? Mitä sinä saat matkustamisesta?


Muistakaa unelmoida!

Mahtavaa alkanutta vuotta, Elina

Kuvat aiemmilta reissuilta. Eka kuva on Cagnes-sur-merista Ranskasta. Toka kuva Yosemiten kansallispuistosta Kaliforniasta. Kolmas kuva Grand Canyonilta Arizonasta ja viimeinen kuva on Mentonista Ranskasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti